Spring naar inhoud

Kort financieel verslag

Financieel beleid

WZA streeft ernaar om duurzaam kwalitatieve zorg in de regio te leveren. Het financieel beleid ondersteunt deze doelstelling door te streven naar een gezonde verhouding tussen de kosten van de zorg en de daarvoor van de zorgverzekeraars te ontvangen vergoedingen. Het rendement moet hierbij zodanig zijn dat ook in de toekomst voldoende kan worden geïnvesteerd in personeel, materieel en innovatie.

We proberen onszelf en onze zorg continu te verbeteren, zodat de kosten aanvaardbaar blijven. Dit doen we door nauw samen te werken met andere zorgverleners en door kritisch naar onszelf te blijven kijken. Ons doelmatigheidsprogramma Basis op Orde blijft ook de komende periode van kracht.

We maken met de verzekeraars afspraken over de zorg die we als WZA leveren en de vergoedingen die we daarvoor ontvangen. We willen ons hierbij steeds meer laten leiden door de toegevoegde waarde die wij als organisatie kunnen hebben door de zorg in de regio efficiënt en doelmatig te organiseren. Naast de prijs wordt de doelmatigheid van de zorg steeds meer bepalend.

De relatie met verzekeraars is gedurende 2022 verder verdiept wat onder andere heeft geresulteerd in een meerjarencontract met Zilveren Kruis. 

Risicomanagement en belangrijkste risico's

Het WZA stuurt met een toekomstgericht risicomanagementproces. Hiermee wordt structureel aandacht gegeven aan te verwachten én mogelijke ontwikkelingen en de risico’s die zich daar bij kunnen voordoen. Naast het inschatten van de (mogelijke) risico’s die het WZA loopt, denken we ook na hoe wij deze risico’s kunnen beheersen en monitoren.

De hieronder genoemde risicocategorieën zijn in dit proces door het WZA onderkend.

Strategische risico’s 

Hieronder vallen risico’s en onzekerheden die een belemmering vormen om de  strategie van het WZA te realiseren en invloed kunnen hebben op de (middel)lange termijn doelstellingen. Deze strategische doelen geven richting aan onze koers voor de komende jaren en geven op deze manier houvast bij het doen en laten van ons handelen. Dit gaat dan over risico’s die van invloed kunnen zijn op het realiseren van de strategische doelen, zoals ontwikkelingen in de arbeidsmarkt en in het zorglandschap.

Organisatorische risico’s 

 Dit zijn risico’s en onzekerheden die de effectiviteit en efficiëntie van onze dagelijkse werkzaamheden beïnvloeden. Hierbij denken we onder andere aan het adequaat kunnen blijven voldoen aan de zorgvraag, inclusief de vereiste transitie die we gaan doormaken binnen de zorg (IZA) maar ook aan het blijven sturen op de kwaliteit en connectiviteit van onze systemen.

Financiële positie en financiële verslaglegging 

Dit betreft risico’s en onzekerheden met betrekking tot de financiële positie van het WZA zoals bijvoorbeeld liquiditeitsrisico’s en rendementsrisico’s en onzekerheden in de mogelijkheden om financiering aan te trekken. Denk hierbij met name aan de financiering die nodig is voor ons investeringsprogramma. Hieronder vallen overigens ook de risico’s die van invloed zijn op de betrouwbaarheid van de interne en externe financiële verslaggeving.

Wet- en regelgeving 

Dit zijn risico’s en onzekerheden die voortvloeien uit wetten en regels (zowel intern als extern) en die een directe invloed hebben op de organisatie en de bedrijfsprocessen van het WZA.

PDCA

Het WZA heeft een PDCA-cyclus ingericht voor het monitoren en beheersen van risico’s en onzekerheden. De kwartaarlijkse monitoring van de risico’s vormt de basis van de PDCA-cyclus. Hiermee evalueren we ieder kwartaal onze risico’s en schatten we in of de genomen beheersmaatregelen adequaat zijn.

Vier belangrijke risico’s voor het WZA

  1. De ontwikkelingen rondom het incident betreffende de mogelijke betrokkenheid van een medewerker bij het overlijden van patiënten. Zoals eerder in dit bestuursverslag is vermeld is het WZA begin 2023 geconfronteerd met dit voor nabestaanden en medewerkers ingrijpende incident. Op dit moment loopt een door het Openbaar Ministerie geleid onderzoek naar een verpleegkundige van het WZA op verdenking van betrokkenheid bij het overlijden van een aantal coronapatiënten. Raad van Bestuur heeft nauwgezet aandacht voor de ontwikkelingen binnen dit proces waarbij met name de zorg voor de nabestaanden en naaste collega’s een zorgvuldige plek heeft.  
  2. De ontwikkeling van het resultaat/ebitda Het WZA is volop bezig met het doen van investeringen om te kunnen bouwen aan een gezond en duurzaam ziekenhuis. Ten behoeve van deze investeringen hebben we een lening aangetrokken bij de bank. Voorwaarde voor het aantrekken van een lening is het voldoen aan de zogenaamde vereisten met betrekking tot de ebitda. Het niet voldoen aan deze vereisten is een mogelijk financieringsrisico met eventuele gevolgen voor het investeringsprogramma. Om te kunnen voldoen aan deze ebitda-vereisten is een aantal beheersmaatregelen ingesteld. Denk hierbij aan het opstellen van een resultaatverbeteringsplan en het instellen van een vacaturetoets. Uiteraard wordt de gerealiseerde en verwachte ebitda nauwgezet per maand en per kwartaal gevolgd met als doel tijdig te kunnen (bij)sturen.
  3. De ontwikkeling van het personeelsbestand Als gevolg van de vele externe en interne veranderingen bestaat het risico dat de ontwikkeling van het personeelsbestand niet meer adequaat aansluit bij de zorgvraag. Met name het relatief hoge ziekteverzuim heeft gedurende de afgelopen (Covid)jaren zijn tol geëist. Om dit risico voor de toekomst te beheersen is het WZA bezig met het opzetten van een strategisch personeelsplan om de uitdagingen die er op dit vlak zijn te adresseren.
  4. Veranderende wet- en regelgeving De vigerende wet- en regelgeving verandert veel en snel. Bijvoorbeeld ten aanzien van de AVG, NEN, RIE etc. Het risico bestaat dat we hier niet adequaat genoeg op inspelen. Beheersing van dit risico vindt plaats door deze veranderingen te volgen en te monitoren.

Los van de bovenstaande belangrijkste risico’s hebben we per kwartaal specifiek aandacht voor de volgende risico’s:

  • Risico’s met betrekking tot kwaliteit en veiligheid;
  • Frauderisico;
  • IT-risico’s. 

Beheersing van deze risico’s vindt plaats door de betreffende risico-eigenaren/managers. Zij monitoren de risico’s frequent en passen de beheersmaatregelen waar nodig aan.

Ontwikkelingen gedurende het boekjaar

Impact Covid-zorg

De Covid-zorg had wederom een grote impact op de patiëntenzorg. 2022 was wel het jaar richting het 'nieuwe' normaal. Covid-19 werd gelukkig minder bepalend voor de bedrijfsvoering. Wel waren en zijn de gevolgen van de lange Covid-19 periode duidelijk zichtbaar. Zo ligt onder andere het ziekteverzuim nog steeds op een aanzienlijk hoger niveau. Als gevolg hiervan is een lagere zorgproductie gerealiseerd en zijn extra kosten gemaakt. Om de financiële effecten van Covid-19 voor de ziekenhuizen te neutraliseren is door de NVZ, NFU en de zorgverzekeraars een financiële regeling overeengekomen (continuïteitsbijdrage, CB regeling) voor de periode januari t/m april.

Vanuit de CB regeling zijn de ziekenhuizen gecompenseerd voor het deel van de zorg die door Covid-19 niet geleverd kon worden en voor de meerkosten die zijn gemaakt om zorg te kunnen blijven leveren.

Bedrijfsopbrengsten

Door deze uitzonderlijke situatie zijn de jaren 2022 en 2021 lastig te vergelijken. Daarnaast is de indeling door de nieuwe regeling WMG gewijzigd ten opzichte van vorig jaar. De totale bedrijfsopbrengsten bedragen € 165,1 miljoen en komen daarmee circa 5% hoger uit dan 2021 (€ 157,6 miljoen). Wel zijn er duidelijke verschillen in de opbrengstsoorten als we beide jaren met elkaar vergelijken.

De netto-omzet in 2022 bestaat uit:

  • € 144,8 miljoen omzet uit de zorgverzekeringswet (2021: € 139,7 miljoen); 
  • € 1,0 miljoen subsidies op grond van een regeling als bedoeld in de Kaderwet VWS-subsidies of door het Zorginstituut op grond van de Wet langdurige zorg (2021: € 1,9 miljoen); 
  • € 2,5 miljoen beschikbaarheidsbijdrage zorgfuncties (2021: € 1,2 miljoen); 
  • € 1,8 miljoen overige baten uit beroeps- of bedrijfsmatige zorgverlening (2021: € 1,3 miljoen); 
  • € 14,5 miljoen andere beroeps- of bedrijfsmatige activiteiten (2021: 13,0).

Hiernaast heeft Covid-19 ook invloed gehad op de voortgang van de geplande bouw- en verbouwprojecten. Financieel heeft dit tot gevolg gehad dat uitgaven hiervoor zijn vertraagd. 

Bedrijfslasten

De personeelskosten zijn met € 3,4 miljoen gestegen. Dit staat gelijk aan een stijging van 4,5%. De formatie in loondienst is gestegen van 1.101 naar 1.118 fte.

De overige bedrijfskosten zijn per saldo met € 1,2 miljoen gestegen en liggen hiermee in lijn met 2021. De effecten van hogere energieprijzen hebben nog relatief weinig impact op het resultaat 2022 gehad in verband met de lopende energiecontracten.

De afschrijvingskosten zijn slechts een fractie gestegen van € 5,6 naar € 5,8 miljoen. In vergelijking met andere ziekenhuizen zijn deze kosten nog steeds laag. Omdat in 2022 diverse (ver-)bouwtrajecten zijn uitgesteld verwachten wij dat de afschrijvingslasten de komende jaren gaan stijgen. Hier houden wij in de meerjarige financiële planning rekening mee.

Exploitatieresultaat en EBITDA

Het WZA heeft in 2022 een positief exploitatieresultaat gerealiseerd van € 2,7 miljoen. 

De EBITDA geeft het resultaat dat het WZA haalt op zijn operationele activiteiten. Het gaat hier om de stroom inkomsten die ter beschikking komt om aan de rente, de herinvestering en de beloning van het eigen vermogen te voldoen. In 2022 is de EBITDA toegenomen van € 7,6 miljoen in 2021 naar € 9,4 miljoen.

(x € 1000) 2022 2021 2020
Bedrijfsopbrengsten 165.061 157.599 157.543
Bedrijfslasten 161.464 155.635 155.359
Financiële baten en lasten -920 -1.022 -939
Aandeel derden -7 -8 -2
Resultaat 2.670 934 1.243
Resultaatsratio (resultaat/omzet) 1.6% 0,6% 0,8%
EBITDA 9.351 7.625 7.243

Eigen vermogen en solvabiliteit

Het eigen vermogen van het Wilhelmina Ziekenhuis Assen is ultimo 2022 toegenomen naar € 56,5 miljoen. Ten opzichte van 2021 is dit een stijging van € 2,7 miljoen, die wordt veroorzaakt door het in 2022 behaalde positieve resultaat.

De solvabiliteit over 2022 is met 0,8% toegenomen ten opzichte van 2021 en bedraagt 44,5%. Daarmee voldoet het ruimschoots aan de doelstellingen conform het financieel statuut. 

(x € 1000) 2022 2021 2020
Eigen vermogen 56.539 53.862 52.920
Solvabiliteit(EV/TV) 45% 44% 50%

Liquiditeit

De current ratio van het WZA bedraagt per ultimo 2022 2,1 (2021: 2,6) en de liquide middelen bedragen een saldo van € 25,0 miljoen. Met een streven van minimaal 1 op de current ratio is deze uitkomst daarmee ultimo 2022 in overeenstemming. De current ratio (verhouding tussen de vlottende activa en het kort vreemd vermogen) geeft een indicatie van de liquiditeit.

(x € 1000) 2022 2021 2020
Liquide middelen 25.010 23.460 27.283
DSCR 2,2 2,2 2,3
Current ratio 2,1 2,6 1,9
Versie:
v5.8.17

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report