Spring naar inhoud

Dit is het WZA

Persoonlijk, helder en verbonden

Bij alles wat we doen of van plan zijn te doen, leven we ons in in de mogelijkheden, beperkingen en gevoelens van onze patiënten, en natuurlijk ook van hun bezoekers en hun naasten. 

Door in gedachten steeds in de schoenen van onze patiënt te gaan staan, laten wij onze zorg, onze dienstverlening en de inrichting van ons gebouw nog beter aansluiten bij zijn persoonlijke behoefte.

Kernwaarden

Persoonlijk (“Het WZA geeft me een vertrouwd gevoel”). Dit heeft te maken met begrip, aandacht, maatwerk. De ene patiënt wil geleid worden en de ander wil wellicht juist zelfregie. Op al die persoonlijke wensen spelen wij in.

Helder (“Rust, licht, overzicht”). Het is de patiënt duidelijk hoe zijn zorgtraject eruitziet en wat hij zelf kan doen om zich daarop voor te bereiden. Hij weet waar hij aan toe is.

Verbonden (“Hier voel ik me thuis”). We voelen ons verbonden met onze patiënt (samen beslissen) maar ook met de Drentse regio. Daarnaast stralen we interne verbondenheid uit: het WZA is één huis.

Onze gast

Wij zien onze patiënten als onze gast en willen graag dat zij zich zo prettig en welkom mogelijk voelen in ons ziekenhuis. Gezond en lekker eten en drinken hoort daarbij, maar ook een vriendelijk woord, een helpende hand en bijvoorbeeld kunst in de openbare ruimtes. 

Wij betrekken de patiënt actief bij zijn eigen zorgproces, zodat hij naar vermogen kan meebeslissen en mede de regie kan voeren. Wij denken dat dit ervoor zorgt dat onze patiënten sneller herstellen en een hoge kwaliteit van zorg ervaren.

Herijkte strategie 2023-2027

De uitgezette koers van afgelopen jaren is nog steeds goed en passend bij de positie van het WZA in de regio. Het is om die reden dat het WZA ervoor heeft gekozen de bestaande strategie aan en bij te scherpen. De looptijd van de herijkte strategie is 2023-2027.

Voor deze periode zet het WZA de volgende strategische doelen centraal:

  • We zien onze medewerkers als ons grootste kapitaal
  • Beschikbare en passende zorg in een krachtig netwerk
  • Onze zorg is persoonsgericht en dichtbij, samen met de patiënt
  • We gaan verstandig met ons geld om

Ambitie

De Drent is de vitaalste inwoner van Nederland.

Om deze ambitie te realiseren willen wij in samenspraak met onze patiënten, de inwoners van Drenthe en betrokken zorgprofessionals binnen én buiten het WZA:

de best mogelijke zorg leveren op de juiste plek (dichtbij huis of thuis wat kan, in het ziekenhuis wat moet), inclusief het behoud van de medisch specialistische zorg in Drenthe.

Continu verbeteren als besturingsfilosofie

De term Continu Verbeteren komt uit de Lean denkwijze. Het is een wereldwijd toegepast systeem dat is ontstaan in de auto-industrie, bij Toyota. Daarna hebben allerlei organisaties, waaronder ook veel ziekenhuizen en andere zorginstellingen, de Lean manier van werken eigen gemaakt.

Bij een Lean transformatie wordt de organisatie (of een proces) omgebogen. Daar wordt iedereen bij betrokken: leidinggevenden, managers en de mensen op de werkvloer. Bij een transformatie is de Lean methode geen doel, maar een middel. De organisatie wordt opnieuw vormgegeven vanuit de behoeftes van de klant, in ons geval de patiënt. In de uitvoering van de processen staat de medewerkerstevredenheid centraal.

Continu Verbeteren steunt op 3 pijlers: gelukkige collega’s, tevreden klanten, een gezonde organisatie. In het WZA hebben deze 3 pijlers zich vertaald naar onze strategische doelen 2023-2027; we zien onze medewerkers als ons grootste kapitaal; beschikbare en passende zorg in een krachtig netwerk; onze zorg is persoonsgericht en dichtbij samen met de patiënt; en we gaan verstandig met ons geld om.

In november 2023 is het programma continu verbeteren in de MT/BT vergadering besproken, waarbij besloten is om de besturingsfilosofie continu verbeteren te borgen in het WZA, inclusief goedkeuring op een set aan randvoorwaarden met betrekking tot budget en opleidingen.

Continu Verbeteren in de praktijk.

Middels de cyclus van continu verbeteren is het de ambitie om meer samenhang te creëren binnen het WZA. Een Obeya is een methodiek om kort-cyclisch sturen op de gestelde doelen, waardoor signaleren en prioriteren gemakkelijker wordt. Hierbij is het belangrijk dat alle informatie beschikbaar is voor iedereen; doelen, grafieken, tabellen zijn zichtbaar. Het MT/BT heeft in 2023 de tweewekelijkse Obeya verder ontwikkeld en inmiddels hebben meerdere afdelingen en clusters een Obeya om focus te houden op de prioriteiten.

Verder is in het WZA gestart met Lean reizen. Onder begeleiding van de coaches continu verbeteren wordt per afdeling een traject gestart waarbij de focus ligt op het ontwikkelen van de juiste team-doelen, en het houden van dagstarts gericht op deze doelen. Inmiddels hebben alle klinische afdelingen binnen het WZA de reis afgerond.

Het WZA verbeterfestival heeft in maart plaatsgevonden waarbij verbeteraars uit alle geledingen hun successen deelden met een ieder in het WZA die daar geïnteresseerd in is.

Kerngegevens

Op 31 december 2023

Personeel

  • Aantal personeelsleden in loondienst excl medisch specialisten: 1500
  • Aantal fte personeelsleden in loondienst excl: 1079 
  • Aantal medisch specialisten 138
  • Aantal fte medisch specialisten: 91

Zorgprestaties

  • Eerste polikliniekbezoeken (exclusief spoedeisende hulp): 58.359
  • Totaal aantal polikliniekbezoeken (exclusief spoedeisende hulp): 199.387
  • Klinische opnames: 10.970
  • Aantal bedden: 251
  • Verpleegdagen: 42.272
  • Gemiddelde verpleegduur: 3,9 dagen
  • Dagbehandelingen: 14.215
  • SEH-bezoeken: 16.645
Versie:
v6.2.23

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report