Spring naar inhoud

Onze zorg is persoonsgericht en dichtbij, samen met de patiënt

Patiëntwaardering en ranglijsten

Ondanks de groeiende zorgvraag willen we onze patiënten goed en snel helpen. De sleutel? Digitale zorg en afstemming in de keten; zorg op de juiste plek en op het juiste moment. Uiteindelijk willen we de patiënten liefst zo veel mogelijk in de thuissituatie bedienen. Dat lijkt in tegenspraak met deze doelstelling, waar ‘persoonsgericht en dichtbij’ in staat, maar dat is het niet. We willen patiënten het gevoel geven dat we dichtbij zijn. Ze laten merken dat we ze kennen; een patiënt is geen nummer. Door samen te beslissen, niet alleen bij de start van de behandeling maar ook gaandeweg en richting het levenseinde, blijven we nog steeds echt in contact. Alles wat we doen, doen we mét de patiënt.

Patiëntervaringsonderzoek 2023 

De patiënten die het afgelopen jaar het WZA bezochten zijn erg tevreden over de ontvangen zorg. Dat blijkt uit onderzoek van ZorgfocuZ. Dit onderzoeks- en adviesbureau ondervroeg in opdracht van het WZA ruim 9.000 patiënten over hun ervaring in het WZA. En daar komen klinkende cijfers uit naar voren: de poli’s, verpleegafdelingen en dagopname scoren allemaal ruim een 8!
ZorgfocuZ voert sinds 2022 het patiëntervaringsonderzoek uit onder patiënten van het WZA. Door continu te meten heeft het WZA per kwartaal uitkomsten die worden gebruikt om te kijken wat goed gaat en hoe de zorg in het WZA kan worden verbeterd. Ook in het afgelopen jaar is dit onderzoek uitgevoerd.
De belangrijkste resultaten van 2023 heeft ZorgfocuZ gebundeld in het onderstaande factsheet. Daarop zie je per patiëntengroep wat mensen van de zorg vonden, welke onderdelen ze als beste beoordeelden en waar nog wat ruimte is voor verbetering.

Zorgkaart Nederland 

Patiënten die meedoen aan het patiëntervaringsonderzoek wordt ook gevraagd om enkele vragen van Zorgkaart Nederland te beantwoorden. Mede daardoor zijn we eind 2022 uitgeroepen tot een van de tien best gewaardeerde ziekenhuizen van Nederland! De uitslag voor 2023 is op dit moment nog niet bekend. Het waarderingscijfer is met gemiddeld een 9 in 2023 iets hoger dan in 2022.

Digitale zorg

2023 was het jaar van continueren en voorbereiden als je kijkt naar digitale zorg. Er zijn een aantal nieuwe ontwikkelingen gestart in 2023, maar er is vooral veel tijd besteed aan het goed gebruiken van bestaande toepassingen en aan het voorbereiden op een flink aantal nieuwe toepassingen.

Thuismeten

In 2023 hebben we 1260 patiënten begeleid met de Thuismeten app, waardoor het aantal (fysieke) controleafspraken in het ziekenhuis voor deze patiënten zijn afgenomen. Deze patiënten waren verdeeld over 9 thuismeetprogramma’s, te weten:

  • Hartfalen
  • OK-Connect
  • PDS-Connect
  • Onco-Connect
  • Hartrevalidatie
  • Astma-Connect
  • Scopie-Connect
  • COPD transmuraal*
  • Hormoontherapie bij prostaatkanker*

*nieuw in 2023

In 2023 is er veel tijd besteed aan de voorbereiding van 4 nieuwe thuismeetprogramma’s: Nazorg na dagopname, Ganz-osteotomie, Aneurysma in beweging en IBD-Connect. Deze programma’s zullen in 2024 live gaan.

Aantal patiënten per programma

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Programma Aantal patienten in 2023
Astma-Connect 210
COPD-Connect 152
Hartfalen 352
Hartrevalidatie 123
OK-Connect 21
Onco-Connect 171
PDS-Connect 25
Scopie-Connect 205
URO-Connect 1

Aantal consultaties per maand 2023

Bovenstaande grafiek in tabel-vorm:

Maand Aantal consultaties
Januari 323
Februari 297
Maart 390
April 312
Mei 356
Juni 379
Juli 357
Augustus 290
September 340
Oktober 419
November 420
December 349

In 2023 zijn er 4189 consultaties beantwoord door de medisch specialisten. De top 3 van meest geconsulteerde specialismen is:

  • Interne geneeskunde
  • Cardiologie
  • Neurologie

Ruim 98% van de consultaties wordt binnen de afgesproken termijn van 48 uur opgepakt.

Digitale communicatie

Er zijn steeds meer patiënten die, met grote tevredenheid, gebruik maken van BeterDichtbij. Er zijn in 2023 door de patiënten 38.679 berichten naar het ziekenhuis gestuurd. We hopen dat hiermee het aantal telefoontjes op de poliklinieken afneemt en daarmee ook het aantal verstoringen op een polikliniek. Door asynchroon te communiceren wordt het beantwoorden van vragen een planbare activiteit. 

MijnWZA 
In 2023 hebben er 21.557 unieke patiënten ingelogd in hun patiëntenportaal. De top 3 van meest bezochte pagina’s is: 

  • Folders
  • Vragenlijsten
  • Afspraken

Er zijn 278 afspraken door de patiënt zelf gemaakt in 2023. Dit is nog te weinig. Wanneer patiënten zelf hun afspraken kunnen inplannen daalt het aantal no-shows en wijzigingen en daarmee de werkdruk op de polikliniek.

Versie:
v6.2.23

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report