Spring naar inhoud

Voorwoord raad van bestuur

Het jaar 2023 was wederom een jaar waarin we als WZA veel hebben bereikt. Deze resultaten hebben we samen bereikt door met elkaar samen te werken. Samenwerking is en blijft enorm belangrijk. Niet alleen omdat het IZA dat van ons vraagt, maar ook omdat dat de enige manier is waarop we deze complexe opgaven aankunnen. Bovendien is samenwerken ook leuk! Gelukkig zit samenwerken in het DNA van het WZA. Eind 2023 zijn het regioplan Gezonde Marke en Het ROAZ-plan vastgesteld. Dit zijn belangrijke mijlpalen, hoewel deze plannen nog wel nadere concretisering behoeven.

Op 1 januari 2023 trad Erwin van Santen toe tot de raad van bestuur van het WZA. Ook voor besturen geldt: “Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder”. Afgelopen jaar was een zoektocht naar ons “samen’. Oog hebben voor wat de ander belangrijk vindt, waar ieders talenten liggen en waar je elkaar kunt aanvullen. Bestuurders zijn daarin niet anders dan verpleegkundigen, koks, artsen en facilitair medewerkers. Goed samenwerken gaat niet vanzelf, daar werk je iedere dag samen aan.
Eind maart kregen we het schokkende bericht dat een medewerker van het WZA wordt verdacht van betrokkenheid bij het overlijden van terminale patiënten gedurende de Covid-pandemie. Op vrijdag 12 april 2024 werd bekend dat het Openbaar Ministerie heeft besloten de zaak te seponeren vanwege gebrek aan bewijs. Het onderzoek is gesloten. Deze gebeurtenis heeft voor de naasten van patiënten, die onderdeel uitmaken van dit onderzoek, veel impact gehad. Dit geldt ook voor onze medewerkers, met name voor de collega’s die direct betrokken waren. Ook bestuurlijk heeft het onderwerp veel aandacht gevraagd.

Mooie ontwikkelingen
Het jaar 2023 kenmerkt zich gelukkig door verschillende mooie ontwikkelingen binnen het WZA. De kwaliteit van de zorg is en blijft onze drijfveer. Het is fijn dat patiënten ons in 2023 wederom goed blijven waarderen. Op het gebied van digitalisering en informatievoorziening hebben we in 2023 belangrijke stappen gezet. De overgang naar HiX standaard content heeft veel van medewerkers gevraagd. In 2024 blijven we aandacht houden voor het optimaal gebruiken van de mogelijkheden. Dit geldt ook voor de voorbereidingen voor de audit voor het NEN7510 keurmerk voor informatieveiligheid. Inmiddels is het WZA gecertificeerd; een prachtig resultaat.

Na een grondige voorbereiding en een intensieve bouwperiode hebben we in april het nieuwe operatiecentrum in gebruik genomen. Dit innovatieve operatiecentrum is in nauwe samenspraak met onze medewerkers ontworpen. Ook het vernieuwde scopiecentrum, de oplevering van het dagcentrum en het Punt voor Parkinson mogen hier niet onvermeld blijven. In 2023 is er verder heel hard gewerkt aan twee belangrijke transformatieprogramma’s: Hart voor Elkaar en Herstelgerichte zorg. Het digitale COPD zorgpad en de transmurale werkafspraken met de huisartsen, zijn ook prachtige voorbeelden van samenwerking in de keten en onze regio.

We organiseerden een verbeterfestival en hebben continu verbeteren nu ook formeel omarmd als besturingsfilosofie. Op het gebied van duurzaamheid organiseerden we een duurzaamheidsmarkt en hebben het zilveren niveau van de Milieuthermometer Zorg behouden.
Het beschikbaar houden van de zorg in onze regio vraagt om houvast op financieel gebied. In 2023 heeft het WZA meerjarige afspraken gemaakt met meerdere zorgverzekeraars. Een belangrijke ontwikkeling voor de continuïteit van de zorg. Het programma Slim Fit is in 2023 geïntroduceerd om het financiële rendement te verhogen. Een rendement dat past bij de afspraken die wij in 2019 met onze banken hebben gemaakt. De doelstelling is om meer inkomsten te genereren en onze kosten waar mogelijk te verlagen.

Vooruitblik

In 2023 is er veel gebeurd. Ook in 2024 staan er grote veranderingen op stapel. In 2024 zal het kliniekplan zijn beslag krijgen en voeren we wijzigingen binnen de poliklinieken door. De verdere digitalisering daarin wordt voortgezet; het ontvangstconcept is hierin een belangrijke wijziging. Daarnaast zullen de collega’s die voorheen in de NAM zaten, weer werkzaam zijn binnen de ziekenhuismuren. Verder zullen de transformatieprogramma’s Hart voor Elkaar en Herstelgerichte Zorg vorm krijgen, voeren we betaald parkeren in en bereiden we de overgang voor naar AFAS begin 2025. Deze grote projecten zijn nodig om onze zorg en bedrijfsvoering verder te optimaliseren. En zal in 2024 veel van ons allen vragen en wellicht ook zorgen voor spanningen binnen de organisatie.

Dankwoord
Tot slot willen wij onze trots benadrukken en dank uitspreken naar alle WZA-collega’s en vrijwilligers, die zich iedere dag met een enorme gedrevenheid inzetten. Ook richten we een dankwoord aan onze patiënten en ketenpartners, de zorgverzekeraars en overige relaties. Het is belangrijk dat het bestuur en management gevoed worden met verschillende perspectieven. De raad van toezicht, het medisch stafconvent, de verpleegkundige staf, de ondernemingsraad en de cliëntenraad leveren op dit vlak een belangrijke bijdrage. Wij danken hen dan ook voor hun positief-kritische meedenken en waardevolle adviezen.

Als raad van bestuur zetten wij ons er volop voor in om ook in 2024 ten dienste te staan aan het WZA op een wijze die recht doet aan onze kernwaarden: persoonlijk, helder en verbonden. Zodat wij samen met onze medewerkers verder bouwen aan een vitaal netwerkziekenhuis dat klaar is voor de toekomst.

Erwin van Santen en Hans Mulder

raad van bestuur Wilhelmina Ziekenhuis Assen

Versie:
v6.2.23

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report