Spring naar inhoud

Medewerkers zijn ons grootste kapitaal

Gezonde en vitale medewerkers

Met een verzuimpercentage van 5,77% is het verzuim binnen het WZA in 2023 sterk afgenomen in vergelijking met voorgaand jaar waar in het verzuimpercentage nog 8,28% was. Er is nog altijd sprake van een hoge werkdruk mede ingegeven door de krapte op de arbeidsmarkt. Naast het inzetten op snelle en duurzame terugkeer in werk, wordt er ook volop aandacht geschonken aan het vergroten van de bewustwording, onder medewerkers en leidinggevenden, van hun eigen vitaliteit. Oftewel, er is een beweging gaande waarbij de focus van verzuim verlegd wordt naar het voorkomen van verzuim, door de inzet van preventieve maatregelen. Door kort- cyclisch te meten met behulp van de Vitaliteitsmonitor halen we informatie op over hoe het met de vitaliteit van onze medewerkers staat. Zo kunnen we verder inzoomen op bepaalde thema’s die naar voren komen en gerichte acties en interventies inzetten.

Het interne programma Fier! werd verder doorontwikkeld aan de hand van de opgestelde visie op vitaliteit. Dit heeft er in geresulteerd dat er een Vitaliteitsplatform wordt opgezet waarmee wij onze medewerkers faciliteren en ondersteunen in het werken aan hun eigen vitaliteit. Er zijn diverse trainingen en workshops aangeboden waaronder Grip op je mail maar ook Grip op je tijd, deze is specifiek bedoeld om in te zetten voor het verlagen van de werkdruk. Tot slot heeft het WZA twee anonieme telefonische hulplijnen beschikbaar gesteld voor medewerkers. De Beter-in-je-vel lijn voor medewerkers die mentale problemen ervaren en een hulplijn voor medewerkers met vragen over hun financiële situatie.

Goede arbeidsomstandigheden

WZA streeft naar medewerkers die zich prettig en gewaardeerd voelen in hun werk. Dit is van belang voor de medewerkers, maar ook voor het WZA en de patiënten. Het bieden van goede arbeidsomstandigheden speelt hier in een belangrijke rol.

Door personele wisselingen in de afgelopen jaren zijn in 2022 alleen losse vraagstellingen opgepakt. In 2023 is door de nieuw gestarte adviseur arbo een start gemaakt met het actualiseren van het beleid op alle arbothema's. Daarnaast is er vanuit HR continu aandacht geweest voor de verbinding van andere onderwerpen met het thema arbo. Er is intensieve samenwerking gestart vanuit arbo/HR met verschillende afdelingen als infectiepreventie, logistiek, techniek en bouw.

Risico Inventarisatie en Evaluatie

In 2023 zijn 3 recent verouderde RI&E's geactualiseerd. Er zijn op 9 afdelingen RI&E's volledig uitgevoerd en op 3 deels. Deze worden in januari 2024 afgerond. 3 geplande RI&E's zijn uitgesteld vanwege een verandering van leidinggevende of vanwege een komende verbouwing.
Twee thema's komen in de meeste RI&E's als knelpunten naar voren. De fysieke belasting is niet in kaart gebracht en werkdruk. Bij werkdruk gaat het in de vraagstelling om de hoeveelheid werk die moet worden uitgevoerd binnen de beschikbare tijd.
De RI&E's moeten inzichtelijk zijn voor medewerkers. Er is in 2023 besloten dat deze via intranet worden ontsloten. De realisatie daarvan start in Q1 van 2024.

Agressiebeleid
Het aantal gemelde agressie-incidenten ligt de laatste jaren vrij stabiel rond de 60. In 2023 hebben er meer incidenten plaats gevonden dan er gemeld zijn. Uit onderzoek bij de polibalies en bij de beveiliging naar aanleiding van een incident blijkt dat de aandacht voor het agressiebeleid en het melden van incidenten verslapt is. Inmiddels is de eerdere werkgroep weer actief geworden om dit thema weer meer aandacht te geven. De oorzaak van de agressie incidenten is divers. Gemeld zijn verwardheid, invloed van middelen, psychiatrische problematiek en agressieve gedrag van de patiënt en een aantal keren van familie van de patiënt.

Arbeidsongevallen
Er zijn in 2023 0 (nul) meldplichtige arbeidsongevallen geweest. Er zijn wel 33 bijt-, spat en prikincidenten gemeld. Dit betrof op zich staande incidenten. Bij een klein aantal was de oorzaak gelegen bij het handelen van een patiënt, de meesten waren het gevolg van een samenloop van omstandigheden.

Fysieke belasting
Een belangrijk thema binnen de aandacht voor gezond werken is fysieke belasting. In het kader van preventie is meegedacht over het inrichten van werkomgeving en werkplekken binnen het WZA en voor thuiswerken. Er zijn individuele werkplekonderzoeken gedaan en er is meegedacht bij de implementatie van de nieuwe bedden. 30 ergocoaches ondersteunen bij het verminderen van de fysieke belasting en zijn geschoold in het beoordelen van bureauinstellingen.

Inspirerend leer- en ontwikkelklimaat

De WZA Academie heeft sinds haar oprichting in 2022 een mooie ontwikkeling doorgemaakt als afdeling waarin kennis en kunde over leren, onderwijs en onderzoek bijdragen aan ontwikkeling van onze medewerkers en onze organisatie. Het komende jaar ligt de focus op netwerksamenwerking in de regio om gezamenlijk te werken aan doelen vanuit het integraal zorgakkoord om de zorg toegankelijk te houden; door te voorzien in de best passende zorg voor de patiënt, het behouden van medewerkers en samenwerking tussen zorgaanbieders. Vanuit de WZA Academie liggen er samenwerkingskansen met andere noordelijke ziekenhuisacademies en netwerkpartners op het gebied van samen opleiden van zorgprofessionals, coassistenten en het begeleiden van onderzoek en overige deskundigheidsbevordering. Tot slot vraagt de zorgtransitie om in het regionale zorglandschap interprofessioneel met elkaar samen te werken en van, over en met elkaar te leren. Ontwikkelingen waarbij de WZA Academie graag een centrale rol wil nemen in het toerusten van medewerkers zodat zij met plezier kunnen werken in het WZA en in het WZA netwerk.

Resultaten
Hieronder volgt een greep uit de gerealiseerde resultaten die afgelopen jaar hebben bijgedragen aan het inspirerend leer- en ontwikkelklimaat in het WZA:

  •   Een groot deel van de CZO erkende opleidingen zijn geflexibiliseerd conform het EPA-onderwijs. Er zijn 26 collega’s gestart met een nieuwe CZO opleiding en 18 erkende CZO diploma’s behaald.
  • Er zijn meer dan 50 stageplaatsen gerealiseerd op meer dan 10 verschillende afdelingen. Erg belangrijk om toekomstige zorgmedewerkers op te leiden en een volgende generatie te inspireren.
  • Mede om het leerklimaat te optimaliseren en bovenstaande stagemogelijkheden aan te bieden, zijn 22 collega’s naar de tweedaagse cursus werkbegeleiding geweest.
  • 15 collega’s hebben de green belt training voor continu verbeteren afgerond.
  • 13 collega's hebben de eerste leergang “lean leiderschap” in 2023 afgerond.
  • 16 MBO verpleegkunde studenten zijn met onderzoeksvragen uit de kliniek gestart in samenwerking met de stagiaires van het leerbedrijf.
  • Er is een start gemaakt met interprofessioneel onderwijs waarbij Co-assistenten en studenten verpleegkunde gezamenlijk onderwijs krijgen. Dit onderwijs wordt gegeven door de specialisten van het WZA in samenwerking met het Co-Onderwijsbureau.
  • Op verschillende manieren, in samenwerking met de begeleiders L&O, hebben medewerkers uit de keten kunnen meelopen in de kliniek. Niet alleen in het kader van een opleiding, maar ook vanuit interesse naar het werken in een ziekenhuis.
  • Het researchbureau heeft 105 patiënten geïncludeerd in diverse trials en er is gestart met retrospectieve dataverzameling van GANZ operaties in het WZA.
  • Met de inzet van ongeveer 50 verschillende docenten van allerlei afdelingen zijn meer dan 1100 medewerkers klassikaal geschoold voor de overgang naar HiX 6.3.
  • Er zijn (buiten Hix 6.3 scholing om) 5142 e-learning modules doorlopen in het LMS systeem en 2204 lesmomenten bijgewoond.
  • 11 collega’s hebben de High Care opleiding gevolgd en afgerond
  • Verpleegkundigen hebben een scholing verpleegkundig leiderschap gevolgd
  • Er is een 30-daagse digichallenge georganiseerd waar meer dan 50 collega’s aan hebben meegedaan. Ook is er een groep opgericht voor training in basis digitale vaardigheden.
  • In 2023 zijn er weer twee succesvolle leiderschapsdagen georganiseerd voor alle leidinggevenden binnen het WZA.
Collega's die geslaagd zijn voor de Lean opleiding.

Agressiebeleid

Het aantal gemelde agressie-incidenten was in 2022 een stuk hoger dan in 2021 (68 tegenover 51) maar niet veel hoger dan in 2020, toen er 61 agressiemeldingen waren.  De achtergrond van de agressiemeldingen is divers. Gemeld zijn psycho-geriatrische problematiek, invloed van middelen, psychiatrische problematiek en in een aantal gevallen kwam het agressieve gedrag van familie van de patiënt.

Arbeidsongevallen

Het aantal meldingen van arbeidsongevallen was 10 en daarmee bleven we op het niveau van 2021 (toen waren er ook 10, terwijl het aantal in de jaren 2019 en 2020 nog 15 was). De aard van de meldingen was divers. 

Versie:
v6.2.23

Met iWink Report maak je professionele online publicaties. Publicaties die je online, in print en als PDF-download kunt aanbieden.

En daarmee voldoe je direct aan de WCAG-wetgeving rond digitale toegankelijkheid.

Eenvoudig, veilig en efficiënt.

Meer over iWink Report